STAGED BODIES. De enscenering van het lichaam in de postmoderne fotografie

Boeken
24€
Uitvoering
Paper

De tentoonstelling STAGED BODIES, die in oktober 2020 in het Museum L wordt gepresenteerd, gaat over de vele manieren waarop de kunstfotografie sinds 1970 het lichaam ensceneert. De interesse van de post-moderne cultuur voor bepaalde vormen van fictie, hybridisatie en simulatie leidde tot ingrij-pende veranderingen in de benadering van het lichaam.

Het lichaam is niet langer een onveranderlijk biologisch gegeven, maar een sociale constructie die we moeten bekijken doorheen het prisma van diverse ensceneringen in uiteenlopende historische en culturele contexten.

De overgang van een natuurlijk en permanent lichaam naar een ideologisch bepaald en modelleerbaar lichaam leidt in de fotografie tot het vervangen van een documentaire benadering door een ‘staged photography’. Een geënsceneerde fotografie die de realiteit
niet reproduceert maar ze tot theater en fictie maakt.

Sneak peak van de tentoonstelling >

STAGED BODIES toont werk van gerenommeerde kunstenaars: Eleanor Antin, Balthasar Burkhard, Victor Burgin, Lili Dujourie, Valie Export, Patrick Faigenbaum, Nan Goldin, Michel Journiac, Jürgen Klauke, Les Krims, Zoe Leonard, Urs Lüthi, Duane Michals, Shirin Neshat, Luigi Ontani, Orlan, Martin Parr, Cindy Sherman, Hiroshi Sugimoto en Jan Vercruysse.

Leiding en algemene coördinatie: Alexander Streitberger Clémentine Roche. Auteurs van de teksten: Alexander Streitberger, Liesbeth Decan, Clémentine Roche, Anne Querinjean, Raphaël Chauffoureaux, Louise Smets, Louise Anciaux, Giuliana Noël, Catherine Richard.

Stuur ons een e-mail naar info@museel.be om de catalagus te bestellen
(4,70€ verzendkosten voor België)