Afbeeldingen en illustraties uit de Japanse Edoperiode (1603-1868)

~

De buitengewone Japanse teken- en illustratiekunst komt tot leven dankzij de schitterende collectie oude Japanse boeken van de UCLouvain. Speciaal voor deze tentoonstelling zijn de allermooiste exemplaren opgediept uit de 'Réserve précieuse' van de bibliotheek. In de jaren 1920 schonk Japan de Katholieke Universiteit Leuven een collectie van meer dan 13.600 volumes, waarvan de oudste exemplaren dateren uit de dertiende eeuw. De bedoeling van deze schenking bestond erin de kennis over de rijke Japanse cultuur te verspreiden. De collectie werd op dat moment beschouwd als de mooiste verzameling buiten Japan zelf.

De overgrote meerderheid van de werken stamt uit de Edoperiode (1603-1868), een tijd die bekendstaat om zijn bijzonder rijke artistieke en culturele productie en waarin zowel de samenleving als de kijk op kunst evolueerden. Het is in die context dat de prentenkunst ukiyo-e zich ontwikkelde, een kunststroming met vernieuwende thema's die aansloten bij de interessesfeer van de stedelijke bourgeoisie: mooie vrouwen en beroemde courtisanes, erotische taferelen, theater, sumoworstelaars, imaginaire wezens en de natuur.

Een van de meest opmerkelijke elementen van de artistieke productie uit deze periode (en van de schenking aan de universiteit) zijn de zogenaamde ehons, boeken waarin afbeeldingen en tekst nauw met elkaar verweven zijn.

Samen met de boeken uit de 'kostbare werken' van de UCLouvain-bibliotheken bieden de Japanse prenten van Musée L een hele bijzondere gelegenheid om het werk te bewonderen van grote Japanse meesters als Hiroshige, Hokusai, Kuniyoshi, Utamaro, Kunisada, Harunobi en Toyokuni. De bezoekers maken bovendien kennis met de knowhow en technieken die aan de basis lagen van deze afbeeldingen en illustraties.

Info et réservation : publics@museel.be , 010/47.48.45